به گزارش دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال، استانداردهای ملی ایران به شماره ۶۰۸ در خصوص ویژگی های انواع شکلات در سال ۱۳۹۰ اجباری اعلام شد.
با توجه به استفاده گسترده از انواع شکلات، نکاتی را برای آشنایی بیشتر با این محصول در ادامه می خوانید.

تعریف شکلات:
فرآورده ای است، که مواد اصلی آن خمیر کاکائو، پودر کاکائو، کره کاکائو، روغن های قابل جانشین با کره کاکائو، شکر و/ یا سایر شیرین کننده ها، با/ یا بدون شیرخشک و مواد افزودنی مجاز خوراکی، که طی فرآیندی مخلوط و سپس، به صورت یکنواخت، تهیه می شود.

این فرآورده، می تواند به اشکال و اندازه های مختلف مانند: قالبی، فرم دار، ورمیشلی، پرکی، میله ای و یا دراژه، باشد.
انواع شکلات:
شکلات ساده
شکلات شیری
شکلات نیمه تلخ
شکلات تلخ
شکلات تیره
شکلات پوششی
شکلات مغزدار
شکلات دراژه
شکلات سفید
♦️مرغوبیت انواع شکلات:
۱-شکوفه چربی : لکه های سفید رنگ تا خاکستری رنگی است، که بر اثر تغییرات ظاهری چربی، بر روی سطح انواع شکلات، ایجاد می شود. در صورت بوجود آمدن این گونه لکه ها، با لمس کردن نرم شکلات، توسط انگشتان دست، حالت چربی داشته و به آسانی پاک شوند.
مشاهده شکوفه چربی، نشانه مرغوب بودن، انواع شکلات می باشد.

۲-ماسیدگی :در هنگام خوردن انواع شکلات، در دمای طبیعی بدن (۳۷ درجه سلسیوس)، چربی آن بر روی زبان و یا سقف دهان به صورت یک لایه چربی احساس می شود، به این حالت، ماسیدگی چربی در دهان، گفته می شود.
احساس ماسیدگی در انواع شکلات، نشانه مرغوب بودن، می باشد.
معایب انواع شکلات:
شکوفه شکر :لکه های خاکستری رنگی است، که بر اثر تاثیر رطوبت بر ذرّات شکر موجود در شکلات، در سطح شکلات، تشکیل می شود.
تفاوت بین شکلات و فرآورده های کاکائویی: هر شیرینی که در ترکیب آن ۱۸ تا ۲۲ درصد کره کاکائو به کار رفته باشد، شکلات نام دارد.
شکلات‌هایی که فقط حاوی پودر کاکائو باشد و به جای کره کاکائو در آن از جانشین کره کاکائو استفاده شود، فرآورده کاکائویی می نامند.
نقطه ذوب کره کاکائو برابر دمای بدن است و در مناطق گرمسیر سریع ذوب شده و ظاهر محصول را نازیبا می‌کند. به همین دلیل تولیدکنندگان در استان‌های گرمسیر و در فصول گرم سال براساس فرمولاسیون تعریف شده‌ای مجبور به استفاده از روغن‌های جانشین کره کاکائو (هیدروژنه(جامد)) با نقطه ذوب بالا هستند.
چربی‌های جانشین به دلیل آن که هیدروژنه(جامد) و میزان اسید چرب ترانس آن بالاست، مکانیسم عمل روغن‌های جامد را داشته و با افزایش کلسترول بد خون احتمال تجمع پلاکت‌ها در جداره عروق را افزایش و موجب گرفتگی رگ‌ها می‌شود و خواص مثبت و درمانی کره کاکائو که فاقد کلسترول است را، ندارد.

نکاتی در خصوص نشانه گذاری انواع شکلات بسته بندی شده:
در هنگام خرید شکلات به ترکیبات مندرج بر روی بسته‌بندی محصول باید توجه کرد.
اغلب شکلات‌هایی که با کره جانشین تهیه می‌شود قیمت ارزانی داشته و در مقایسه با شکلات‌های مرغوب تاریخ مصرف کوتاه‌تری دارد و اگر به خوبی نگهداری نشود به مرور زمان چربی آن اکسید و رنگ، بو و طعم محصول تغییر می‌کند و اگرچه مصرف آن مسمومیت‌زا نیست، اما در اثر مصرف زیاد، تهدید‌کننده سلامت خواهد بود
فرآورده شکلات بسته بندی شده ، باید در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند و از قرار دادن این فرآورده بیرون از مغازه، کنار پیاده روها و زیر نور آفتاب پرهیز شود .
در صورتی که واحد تولیدی، هم فرآورده شکلات و هم فرآورده های کاکائویی را تولید می کنند، باید توجه داشت که نام تجارتی برای انواع شکلات و انواع فرآورده های کاکائویی، متفاوت باشد.
درصورت استفاده از مواد خوراکی در شکلات، باید بر روی برچسب فرآورده، نام مواد خوراکی نوشته شود. مانند: بادام زمینی

منابع مورد استفاده و استانداردهای ملی تدوین شده در خصوص ویژگی های انواع شکلات:
۱-استاندارد ملی ایران به شماره ۶۰۸، با عنوان “شکلات – ویژگی ها ی فیزیکی و شیمیایی”
–تاریخ مصوب شورای عالی استاندارد در خصوص اجرای اجباری استاندارد ، در مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۰ بر اساس طرح تجا اعلام اجباری شده است.
۲- استاندارد ملی ایران به شماره ۲۳۹۵،و با عنوان “ویژگی های میکروبیولوژیک فرآورده‌های شیرینی و قنادی “