واردات تصفیه آب خانگی و قطعات تصفیه آب و فیلتر های آن از کشور های تایوان و چین و دبی و کره در حجم بالا و در مقیاس های پایین تر از کشور هند ، ترکیه و در مقیاس های خیلی کمتر از بعضی از کشورهای اروپایی با واسطه از کشورهای دبی و ترکیه و … انجام میشود . یکی از فیلترهای اصلی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس اعم از خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی ممبران نام دارد .

ممبران در کشورهای بسیاری تولید و یا مونتاژ میشود . به علت اهمیت کیفیت غشاهای ممبران و حتی کیفیت مونتاژ آن، اختلاف کیفیت در این قطعه بین اونهایی که در آمریکا تولید میشود و اونهایی که در چین مثلا تولید میشود خیلی بالا است . به خاطر همین موضوع ممبران اصلی ممبران آمریکایی نام گذاری شده که با برند فیلمتک تولید میشود و برخلاف تصور برخی مشتریان و حتی همکاران فروشنده تصفیه آب ، واقعا محصول کشور آمریکاست .

دستگاه تصفیه آب با کد ۸۴۲۱۲۱۰۰ قید شده با اولویت ۷ و حقوق ورودی ۱۰ قید شده است.منظور از ذکر اولویت ۷ و حقوق ورودی ۱۰ برای ردیف تعرفه ۸۴۲۱۲۱۰۰ این است که این کالا مشمول گروه کالایی با اولویت ۷ می باشد. توضیح آن که سازمان توسعه تجارت، کالاهای مندرج در سیستم هماهنگ شده را از لحاظ اولویت و ضرورت برای ورود به ده گروه تقسیم نمود، از ضروری ترین با گروه ۱ تا کمتر ضروری گروه ۱۰ طبقه بندی شده است. معمولاً تا برای کالاهای تا گروه ۹ ارز مبادله ای (ارز حدوداً ۲۸۰۰ تومان) به منظور واردات داده می شود ولی برای واردات گروه ۱۰ باید ارز آن از بازار آزاد خریداری شود. منظور از حقوق ورودی ۱۰ (که البته حقوق ورودی ۲۹۲۱۲۱۰۰ ، ۶% می باشد) این است که حقوق ورودی (که در ایران تحت دو نام حقوق گمرکی + سود بازرگانی یا دو قلم عمده مالیات ئاردات) آن ۱۰% است که برای همه کالاها از مبلغ درج شده ۴% مربوط به حقوق گمرکی و مابقی (در مثال فوق ۱۰%) سود بازرگانی است که بر مبنای ارزش کالا محاسبه و وصول می شود. ارزش گمرکی محاسبه حقوق ورودی نیز طبق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی ارزش سیف (قیمت خرید کالا در مبداء + هزینه کرایه از مبداء تا اولین گمرک ورودی + بیمه) می باشد که برای تبدیل آن به ریال ، باید در ترخ اعلام شده توسط بانک مرکزی (مثلاً دلار حدود ۲۸۰۰ تومان) ضرب و ارزش ریالی گمرکی محاسبه و در مثال فوق ۱۰% آن وصول شود. به این کالا علاوه بر حقوق ورودی ۸% (ارزش + حقوق ورودی) نیز مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد. (البته هزینه ها که در مقابل انجام خدمت است مثل تخلیه، بارگیری، انبارها، استاندارد،…) جداگانه توسط سازمان های مربوطه محاسبه و وصول می شود. برای کالای مزبور باید حدوداً ۲۸% ارزش محاسبه کنید.

اختلاف تعرفه ی گمرکی قطعات و فیلتر های تصفیه آب با تعرفه ی گمرکی خود دستگاه تصفیه آب حدود ۳ الی ۴ درصد اختلاف دارد . تعرفه ی گمرکی قطعات تصفیه آب ، ۶ درصد و تعرفه خود دستگاه تصفیه آب حدودا ۱۰ درصد میباشد .