مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک ایران از استقرار گمرک در مبادی وردی و خروجی منطقه آزاد اروند خبر داد.

علی معقولی امروز در آیین افتتاح و استقرار گمرک در مبادی ورودی اروند با حضور مشاور عالی رئیس جمهور اکبر ترکان و هیات همراه ، مدیر عامل منطقه آزاد اروند اسماعیل زمانی ، معاونت فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد اروند مرتضی نعمت زاده ،معاون اقتصاد و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند محمد رضا معتمدی ، استاندار خوزستان غلامرضا شریعتی ، امام جمعه آبادان حجت الاسلام علی ابراهیمی و نیروهای نظامی و انتظامی آبادان گفت:گمرک آبادان در مبادی ورودی منطقه آزاد اروند مستقر شد و مراتب قانونی واردات و صادرات در این مبادی با نظارت گمرک انجام می شود.

معقولی بیان کرد: با تجهیز کانکس های گمرک برای انجام عملیات گمرکی و مدیریت ریسک ،آمادگی خود را برای فعالیت گمرک در مبادی ورودی آغاز کرد.

وی افزود: کانکس های گمرک در حال حاضر با انجام چک رندوم واردات و صادرات در مبادی ورودی بخشی از فعالیت گمرک را در مبادی وردی و خروجی به عهده دارد.

معقولی ضمن تقدیر از تعامل گمرک آبادان برای استقرار درگیت های ورودی اروند، بیان کرد: گمرک آبادان با استقرار در گیت های ورودی و خروجی چک رندوم واردات و صادرات را برعهده دارد و با ارجاع مواردغیر قانونی مشاهده شده توسط بازرسان مستقر در گیت ها به کانکس گمرک ، مراتب قانونی طبق قوانین گمرک مناطق آزاد انجام می شود.

وی با بیان تعرفه های کالای همراه مسافر در مناطق آزاد اروند، افزود:کالای همراه مسافر به ارزش ۸۰ دلاربرای هر مسافر در گیت ها اجرا می شود.

معقولی تاکید کرد: چنانچه برای کامیون های حمل کالا از گمرک مستقر در شهر مجوز خروج صادر شود نیاز به بررسی مجدد در گیت ها ندارد.

منطقهٔ آزاد اروند’ نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۲ به تصویب هیات دولت رسیده‌است و با وسعتی معادل ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار بزرگترین منطقهٔ آزاد تجاری وصنعتی کشور است.
منطقه آزاد اروند شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.